Znajdź nas
  /  Psychoedukacja   /  Przygotowanie dziecka do przedszkolnej przygody

Przygotowanie dziecka do przedszkolnej przygody

czyli jak wesprzeć dziecko przed pójściem do przedszkola

Rozpoczęciem nowego etapu w życiu małego człowieka, jest niewątpliwie pójście do przedszkola. Doświadczenie nowych sytuacji czy zdarzeń, jest niejednokrotnie wyzwaniem emocjonalnym dla osób dorosłych. Tym bardziej warto, aby pochylić się nad przygotowaniem dziecka przed rozpoczęciem wspólnej przedszkolnej przygody. Znacznie lepiej radzimy sobie z nowymi sytuacjami, kiedy je nieco oswoimy. Zarówno osoby dorosłe jak i dzieci, czują się wtedy bardziej pewne siebie i przygotowane.

Aby adaptacja przebiegła pomyślnie, warto aby rodzić zwrócił uwagę na kilka zmiennych. To co może pojawić się w sytuacji adaptacji do nowej sytuacji, to: stres, nowe być może nieznane dziecku emocje, a także brak obiektu przywiązania, a zatem osoby która w dziecku wzbudza poczucie bezpieczeństwa.

Stres – mierzony na podstawie poziomu hormonu stresu, kortyzolu, może być również rozpoznany przez osobę bliską dziecku.
W sytuacji kiedy zauważamy, iż dziecko jest zestresowane pamiętajmy
o okazaniu zrozumienia. Wrażliwość oraz rozmowa wyjaśniająca to co dziecko może teraz czuć, jest niezwykle ważna. Nawiązywanie nowych relacji z  osobami w otoczeniu przedszkolnym, wychowawcami, a także rówieśnikami, jest zależne od dotychczas zdobytych przez dziecko umiejętności społecznych, ale przede wszystkim wymaga czasu. Rodzic powinien wspierać dziecko, poprzez nawiązanie dobrej relacji z nowymi przedszkolnymi opiekunami dziecka. Odnalezienie osoby przywiązaniowej w nowym otoczeniu, będzie dla dziecka kluczowe. Jednocześnie wpłynie to, na znaczne zmniejszenie się wydzielania
w organizmie dziecka kortyzolu.
Kolejne czynniki, jakie mają wpływ na samopoczucie dziecka to, nowa rutyna, której dziecko musi się na nowo nauczyć i przywyknąć. Ułatwić ten proces może sprawne włączanie do codziennego życia, a zatem środowiska domowego dziecka, nowych rytuałów (np. poranne śniadanie o wyznaczonej porze przed wyjściem z domu do przedszkola, wspólna zabawa po powrocie z przedszkola, wspólne spędzenie czasu tylko z dzieckiem po wyjściu z przedszkola i in.).
Duże znaczenie w ograniczeniu wysokiego poziomu stresu ma również, nawiązanie relacji koleżeństwa z jednym wybranym rówieśnikiem,
co z biegiem czasu może przekształcić się w przyjaźń. To pomoże dziecku z wykształceniem pozytywnych emocji związanych z szerokim tematem przedszkola, ochroni dziecko przed sytuacjami odrzucenia przez inne dzieci, a także wpłynie pozytywnie na poczucie sprawczości dziecka. 

Emocje – polecamy rodzicom, aby zapoznać się z  naszym tekstem „O emocjach i rozwoju społecznym przedszkolaka”. Tam wyjaśniamy, jak ważne są emocje w życiu dziecka, a także co warto robić, aby oswajać dziecko z tym co czuje. W kontekście adaptacji do nowej sytuacji przedszkolnej rodzic spotkać może się z wachlarzem emocji u swojego dziecka. Dlatego warto podejść do trudnych sytuacji ze spokojem, dużą wrażliwością, zaś każde osiągnięcie dziecka, każdy mały krok należy doceniać i wzmacniać tak szybko jak to możliwe, bez odkładania naszej radości na później np. po wyjściu z terenu przedszkola. Każde natychmiastowe pozytywne wzmocnienie dziecka, pozostając jeszcze na terenie przedszkola np. przytulenie, wycałowanie, wpływa na wzrost hormonu szczęścia (oksytocyny), to zaś może wpłynąć na sparowanie
pozytywnych emocji z miejscem, w którym te pozytywne zdarzenia mają miejsce. 

Aby rozbrajać zmartwienie czy smutek dziecka warto rozmawiać, wyjaśniać i próbować pokazać dziecku poprzez zabawę np. maskotkami, rozwiązanie owych trudnych sytuacji, które być może pojawiają się w wyobraźni dziecka. Naukę zrozumienia tego co się czuje, poprzez zabawę jest najbardziej przyjazną formą nauki dla dziecka.

Praktyka – czyli o czym pamiętać kiedy wejście do przedszkola staje się rzeczywistością:

Spokój rodzica – pamiętajmy, że dzieci są świetnymi obserwatorami, a także o tym, że najszybciej uczą się poprzez modelowanie. Spokojny rodzic będzie dla swojego dziecka najlepszym przykładem, swego rodzaju “przewodnikiem”.

Kontakt z opiekunami przedszkolnymi – regularność to klucz, pozyskiwanie informacji dotyczących dziecka na bieżąco jest ważne dla obu stron (rodzic / przedszkole). Sytuacje które mają miejsce w środowisku domowym dziecka, mogą bezpośrednio wpływać na samopoczucie dziecka w przedszkolu. Życzliwa rozmowa i pozytywne relacje, rodziców z opiekunami przedszkolnymi są ważne i wpływają na całokształt współpracy, a zatem również na dziecko.

Pozytywne pożegnania i przywitania – pożegnanie powinno przebiegać pozytywnie i sprawnie, bezwzględnie bez odchodzenia ukradkiem.
Pożegnanie z dzieckiem powinno odbywać się w atmosferze czułości
i pozytywnego spokoju, nie powinno być przeciągane w czasie. Warto, aby sposób pożegnania zawsze był taki sam, był swego rodzaju rutyną.
W wyborze osoby przekazującej dziecko pod opiekę przedszkola warto kierować się tym, z którym z rodziców dziecko łatwiej się rozstaje (spoglądając okiem rodzicielskiego doświadczenia).
Z kolei, powitanie dziecka powinno  przebiegać w pozytywnej atmosferze, z nastawieniem rodzica, iż ten czas w stu procentach poświęcony zostaje dziecku. To czas na przytulenie, wycałowanie dziecka, wysłuchanie tego co ważnego ma ono nam do przekazania. Dopiero po zakończeniu rytuału przywitania, warto przejść do krótkiej rozmowy z opiekunem przedszkolnym dot. minionego dnia.

Wszystkim rodzicom rozpoczynającym przygodę z przedszkolem, życzymy cierpliwości, powodzenia oraz spokoju! 

Niezmiennie zachęcamy do skorzystania z naszych kart pracy, zakładka „materiały”.